08 set. Tot el que la teva manera de vestir diu sobre tu
Tot el que la teva manera de vestir diu sobre tu.
La roba, l’estil, el tall o el color són elements que són capaços de comunicar la nostra personalitat. Diferents estudis des del pla de la psicologia estableixen que n’hi ha prou amb cinc minuts per a obtenir informació de la persona a través de la roba. Les sabates, un abric, el color d’un teixit, la qualitat i el tall de roba… tot pot indicar diverses coses sobre tu a l’altra persona.
La roba i la moda tenen la capacitat de convertir-nos en persones diferents. Per exemple, les teves sabates poden donar pistes sobre edat, afiliació política, i trets emocionals de la personalitat.
La importància del color
Estem exposats a la psicologia del color quan naixem: les nenes es vesteixen de rosa, els nens es vesteixen de blau. El color té el poder d’evocar tot, des de la feminitat i la masculinitat fins a l’emoció i l’apetit. Els tons més clars poden suggerir amabilitat, i tons més foscos poden suggerir autoritat. Si parlem de productes tangibles, un estudi canadenc va trobar que el 90% de les primeres impressions dels consumidors es basen únicament en el color.
El color vermell en particular és conegut per evocar emocions fortes, la passió i la intensitat. Es diu que els homes vestits de vermell en entorns atlètics poden inspirar agressió i competència. Fins i tot en situacions neutrals, els homes que portaven vermells eren percebuts com més agressius i enutjats que els homes que portaven el blau o el gris. I el color blau suggereix “coneixement, poder, integritat i serietat. Evoca una sensació de calma al mateix temps que estimula la creativitat”.
Les dones que porten vermell, d’altra banda, es perceben de manera diferent. De fet, els homes afirmen sentir-se més atrets sexualment per les dones amb roba vermella i llapis de llavis. Les dones perceben a altres dones vestides de vermell com una amenaça, tal vegada perquè aquest color està molt lligat a l’atracció sexual i la provocació. La psicologia sobre aquest color es basa, per a tots dos sexes, en qüestions biològiques.
Vestit per a impressionar
Sovint es relaciona la qualitat i el tall de la roba no sols amb l’estatus, sinó també i nivell d’intel·ligència.
A part d’optar per roba de marca per a donar a entendre un estatus econòmic solvent (o elevat), les persones que tenen la seva roba a mida es consideren més reeixits.
Un dels casos més complicats és el que es refereix a la dona i el treball, un àmbit on elles resulten jutjades al màxim pel seu abillament.
Els pensadors abstractes són més capaços de resoldre problemes, analitzar i avaluar temes i teories complexes, així com de comprendre les relacions entre les idees verbals i no verbals. Aquestes persones són percebudes com a gent que accepta desafiaments, amb un gran control emocional i alhora molt creatius i resolutius.
La psicologia de la moda: ens convertim en el que portem
Si la roba pot influir en els nostres pensaments, pot influir absolutament en el nostre estat d’ànim. L’abric blanc es sol associar inconscientment a capacitats mentals més agudes, directament relacionades amb unes certes professions com la medicina, on els professionals porten bates blanques. Així que, en essència, els psicòlegs creuen que ens convertim en el que portem.
La roba pot aportar grans dosis de confiança en un mateix, la qual cosa repercuteix tant en l’àmbit laboral com en el social.
Sal de Mar, ssetembre 2020.