EFECTE HALO

Què és l’efecte halo?

L’efecte halo és un biaix cognitiu pel qual tendim a fer que la nostra opinió i valoració global d’una persona, organització, producte o marca sorgeixi a partir de la manera en què jutgem i valorem propietats i característiques específiques d’aquesta persona, organització, producte o marca. El terme es basa en la idea que si identifiquem clarament un aspecte positiu en algú que encara no coneixem bé, aquest fet fa que augmentin les possibilitats que en general vegem a aquesta persona amb bons ulls.

Així, l’efecte halo es basa en la idea que mostrem una propensió a utilitzar la nostra valoració sobre una característica molt específica d’alguna cosa o algú per a “fabricar” a partir d’ella una valoració global d’aquesta persona, organització o element abstracte: estenem la nostra opinió d’aquesta propietat a tot l’element que estem jutjant i fem que aquesta impressió interfereixi amb la manera en què interpretem moltes altres propietats de l’element.

És una tendència a fer que les nostres impressions i opinions sobre certes característiques d’un subjecte o objecte depenguin de la impressió que ens han causat abans que altres característiques.

El poder de la primera impressió!

Però l’efecte halo es troba més enllà de les grans empreses: influeix en la manera en què podem arribar a jutjar a qualsevol persona que coneguem. Això té molt a veure amb la primera impressió que es dóna, alguna cosa que se sap que té un gran impacte sobre la imatge dels altres que vam crear en la nostra imaginació.
Si durant els primers segons de conversa amb una persona aquesta es mostra excessivament nerviosa i insegura, encara que sigui per factors menys relacionats amb la seva manera de ser que amb el que li passa en aquest moment en concret (per exemple, perquè està a punt de sotmetre a un examen important), aquesta característica cridarà la nostra atenció i d’aquest moment en endavant la primera impressió passarà a ser un factor important en la manera en què valorem a aquest individu.

En resum:
L’efecte halo és una mostra que el cervell humà està disposat a omplir buits d’informació amb les poques dades de què es disposen per tal de fer que la incertesa desaparegui. Si podem jutjar a algú que no coneixem per la primera impressió que ens ha produït, per la seva professió o per la seva estètica, no cal que considerem els matisos de la seva personalitat i els clarobscurs del seu repertori d’habilitats, podem agafar el que sabem d’aquesta persona, estirar com si fos un xiclet i transformar aquesta valoració originàriament tan modesta en l’opinió global que tenim sobre ella.

És per això que, cada vegada que ens aturem a jutjar els altres, val la pena parar-nos a pensar que les facetes de la personalitat i de la manera de ser d’algú sempre són més extenses que la nostra predisposició per recollir i analitzar tota la informació rellevant que ens està arribant contínuament

Sal de Mar, juliol 2021.

Tags:


×

Hola!

Contacta amb nosaltres a través de Whatsapp o envia'ns un email a mar@saldemar.cat

× Et puc ajudar?