La importància dels codis en la imatge professional

Fa temps, en un viatge a Mèxic, vaig tindre una avaria amb el cotxe de lloguer que m’havia de dur a la ciutat de Taxco. Talment vaig trucar a l’empresa responsable del vehicle que amb un «ahorita» típic del país va pretendre dir «esperi asseguda que ja vindrem en un moment o en un altre».
La meva cara devia ser un poema quan vaig veure baixar del cotxe a un home vestit amb una bata blanca i maletí més propi d’un metge que pas d’un mecànic. Es presenta allargant la mà, aixeca la capota del cotxe, obre el maletí i treu un estetoscopi amb el qual es posa a escoltar el motor. Jo tenia clar que no ho podria reparar. El color blanc està renyit amb la professió de mecànic i, no ho va poder arreglar, és clar. Ell mateix va trucar a un servei d’assistència que tenen especialment pels turistes que es queden «en pana» i només de dir el nom us podreu imaginar tot el que em va vindre al cap. Es deien «Los ángeles verdes» …

Entrant en tema i anècdotes a part, tots estem d’acord que les professions tenen una imatge i uns codis que es pretén emetre per tal de reafirmar aquesta professionalitat. De tal manera, el tema és que si no ho fem adequadament, confonem al nostre interlocutor i aconseguim just el contrari. Així com no ens imaginem a un directiu de banca en bermudes i xancletes rebent visites al despatx ni per molta calor que faci, de vegades, tot i vestir correctament no projectem la imatge professional més adequada al nostre objectiu.
Per aconseguir millorar la teva imatge com a professional cal tindre en compte algunes pautes i estratègies.

El primer que has de considerar és el teu entorn professional, és a dir, a quina empresa representes, quin lloc ocupes i qui és el client al qual et dirigeixes. Els codis que afavoriran a un executiu que es dedica a les finances d’alt nivell no seran els mateixos que un professional que comercialitza productes d’estalvi destinat a un públic no elitista. Així doncs, el primer es veurà afavorit amb un estil formal, vestit jaqueta estructurat, camisa clàssica i corbata, ja que, aquesta vestimenta, transmet codis de poder i autoritat que és el que espera el seu interlocutor. Al segon, en canvi, aquesta mateixa indumentària l’allunya del seu públic objectiu, el qual necessita sentir al professional més proper i accessible per confiar-li els estalvis que tant l’hi ha costat d’obtenir. Amb aquest exemple no vull dir que el segon no pugui anar amb americana i corbata, però l’afavorirà més si és una americana sport, no tan estructurada com les clàssiques, i amb el color o teixit adequat.

El segon punt a tenir en compte i, no menys important que el primer, és qui ets. Sí, sí qui ets? Tots som diferents, la nostra essència ens fa únics i irrepetibles. Els trets de les nostres faccions, les proporcions del nostre cos, com caminem, mirem o parlem … i els nostres valors personals i professionals. La imatge que projectem ha de reforçar el missatge que volem transmetre i, adaptar els codis professionals no pot anar en depriment de la nostra personalitat. Quan estem a gust amb la nostra imatge i ens sentim reconeguts per l’entorn augmenta la nostra seguretat i, per tant, la possibilitat d’aconseguir els nostres reptes. En canvi, quan ens sentim disfressats, l’únic que aconseguim és restar naturalitat, condicionar el nostre comportament i allunyar-nos de l’objectiu.

Un cop coneixem els codis d’imatge que ens interessen per a la nostra professió i personalitat, tindrem al nostre abast utilitzar-los segons ens convingui o, és que et deixaries posar un implant dental per un professional que et rep a la seva consulta amb una bata tacada de sang més pròpia d’un carnisser?!!!



×

Hola!

Contacta amb nosaltres a través de Whatsapp o envia'ns un email a mar@saldemar.cat

× Et puc ajudar?