01 set. Fast Fashion
La moda passatgera o “Fast Fashion”.
La baixada dels preus a la roba durant els últims 20 anys ens ha permès comprar cada vegada més. Tenim 5 vegades més roba de la que tenien els nostres avis. Tot semblava perfecte fins que vam descobrir què s’amagava darrere d’aquesta tendència.
La realitat és que aquesta contínua acumulació de peces barates només és possible a causa d’una constant reducció dels costos de producció, el que implica greus conseqüències per a la nostra salut, el nostre planeta i per a les vides dels qui les produeixen.
La moda passatgera o “Fast Fashion”, és una tendència que ha estat a la indústria tèxtil durant anys. Aquest concepte respon a la lògica d’una producció en sèrie, amb peces de baix cost i una mitjana de vida útil d’un any (o menys, si canvia la temporada). La majoria d’aquestes peces acaba oblidada a l’armari o en abocadors. Sense anar més lluny, la indústria de la moda és la segona més contaminant, sent superada només per la del petroli. Un reporti de l’ONU va informar que el 20% de les aigües residuals globals i el 10% de les emissions globals de carboni corresponen a la producció tèxtil. Imagina que cremar un quilo de roba resulta més contaminant que cremar carbó i que per confeccionar un sol texà són necessaris 7 mil litres d’aigua (el que beuria una persona en 10 anys), mentre que per a cada polera de cotó són necessaris 3 mil litres .
Però això no és tot, hi ha algunes reflexions i preguntes que ens podem fer abans d’adquirir un producte, a fi de disminuir l’impacte del Fast Fashion.
Si ets consumidor:
Fes una compra intel·ligent, pregunta’t: Realment necessito aquest producte?, una vegada que aquest producte acabi la seva vida útil puc reciclar-lo o reparar?, l’empresa que proporciona aquest element és responsable en les seves pràctiques socioambientals?, hi ha alguna empresa o emprenedoria local que pugui cobrir aquesta necessitat?
Si ets productor:
Realitza vendes responsables, fixa’t que els materials que utilitzes siguin amigables amb el medi ambient, no produeixis quantitats que saps que no vendràs. Prefereix, en el possible, fabricar els teus productes amb elements locals. L’adaptació a les necessitats socioambientals del teu públic pot significar un desafiament que podria portar gran valoració a la teva empresa en el futur.
“La moda és passatgera, l’estil és etern. La moda és trivial, l’estil no”, va assenyalar Yves Saint Laurent.
Recorda que tots i totes podem prendre mesures per aconseguir un planeta més sa. Consumeix de forma responsable!
Sal de Mar, setembre 2021.