22 gen. SABER EMPATITZAR
Podríem definir l’empatia com la capacitat de posar-se al lloc de l’altre, de comprendre la seva visió de la realitat, la seva postura i les seves opinions lliure de prejudicis. L’empatia no només pot ajudar els altres, sinó a nosaltres mateixos.
És una habilitat de la comunicació. L’empatia permet experimentar la realitat de l’altre i compartir els seus sentiments. Empatitzar és fer sentir al proïsme que comprenem la seva realitat subjectiva des de la perspectiva del nostre propi marc, del qual partim per experimentar els seus sentiments com si fóssim ell mateix.
És una característica i qualitat fonamental de la comunicació entre els éssers humans, que permet comprendre l’altre en el comportament i la presa de decisions, afavorint la solidaritat en vinculació estreta amb l’altruisme. És un concepte desenvolupat especialment per la intel·ligència emocional, en l’àmbit de l’administració d’empreses.
Empatitzar no significa estar d’acord, ni consentir, ni acceptar una postura aliena. Es tracta de saber escoltar sense emetre enjudiciament ni donar consells, de saber acompanyar a l’altre connectant amb les seves necessitats, brindant un espai de comoditat i benestar. És una identificació espontània amb la situació de l’altre, una percepció objectiva i racional del seu sentir “com si estiguéssim en les seves sabates.”
La intel·ligència emocional dóna compte d’aquesta característica indispensable de la bona comunicació, per a la qual cal primerament tenir autoconsciència i autodomini, és a dir, conèixer els mateixos sentiments per poder controlar les mateixes emocions.
Només a partir de llavors, despullats del propi jo, l’empatia permetrà percebre els sentiments i emocions dels altres.
Sal de Mar, gener 2019